10 kõige populaasremat retsepti selles blogis

Popimad postitused: 1. Kuidas teha ise kohupiima Ma ei saa sulle kirja panna eesti toidu retsepte, kui sul pole kohupiima. Seega, teem...

neljapäev, 5. detsember 2019

G. Enders Võluv soolestik

Ma olen Miks inimene. Ma lihtsalt pean teadma, MIKS meiega midagi juhtub, teeme, kasutame, arvame jne.
See raamat on esiteks ääretult vaimukas ja teiseks populaarteaduslik, kus populaarne ja teaduslik on kenasti tasakaalus. Kirjutatud on kergesti loetavalt, kuid mitte lihtsalt. Ja eelkõige annab vastuse küsimusele- kuidas, aga vastust miks näiteks tekitab second hand kauplus ja keldrid ja pööningud minus agressiivselt laksatiivse reaktsiooni, ma tegelikult ei saanud.
Hakka veel vanas eas meditsiini õppima :)


Täpselt samal teemal on tehtud ka dokfilm, millest ma olen kirjutanud siin. Bakterid teevad meiega inimkatseid.
Selle postituse lõpus esitas Notsu küsimuse, et millised on erinevad soolestikutüübid ja sellele annab raamat ka vastuse: Baceroides, Prevotella ja Ruminococcus. Ning jah, teadlased otsivad täna, kas seos on sama, mis Hiina meditsiini jaotusel.

Aga kokkuvõttes saab oma mikrobiootia suhtes oluliselt targemaks. 

Näiteks, et fruktoos tekitab depressiooni.  Aminohape trüptofaan klammerdub seedimise ajal fruktoosi külge. Kui aga kõhus on nii palju fruktoosi, et seda pole võimalik kõike omastada, siis läheb ka trüptofaan kaduma. Me vajame trüptofaani aga serotoniini valmistamiseks.

Ehk, siis mu paha tuju ja mu puuviljatarbimise vahel on seos! NB! ma juhin tähelepanu, et see on minu poolt tehtud ebaprofessionaalne seos. Raamatus peetakse süüdlaseks glükoosi-fruktoosisiirupit, mida me saame erinevate toodetega ja seetõttu ületame soovitatava koguse. Kui sa tarbid puuvilju nii, nagu tarbib normaalne inimene, siis tarbi aga rahus edasi.
Lihtsalt, mina ei tarbi. See on minu sõltuvus ja kirg. Kilo viinamarju või ämbritäis maasikaid on mulle nuusata. Enda rahustuseks küll tõdesin, et mu lemmikud on pigem madala fruktoosisisaldusega fruktid. Kui viinamarjad välja arvata.
Rohkem, kui 50 g fruktoosi tarbimine päevas tekitab probleeme. Ja ainuüksi kilos viinamarjades on ca 80 g...

95% meie kehaomasest serotoniinist toodetakse soolerakkudes, kus nad täidavad signaalmolekulides tähtsat osa ja kergendavad närvide jõupingutusi lihaseid liigutada, Kui siin toimuvat vastastikust mõju muuta, siis saab ka ajusse teistsuguseid sõnumeid saata
Kõik need uuringud on väga värsked, tehtud 21. sajandil, ja paljudele küsimustele pole endiselt vastust.
Aga mulle meeldis mõte, et tulevikus võiks psühholoogi juurde saata aju asemel kõhu :)


Raamatust sain ka tarkuse, et magada tasuks nii, et ülakeha on  30 kraadise nurga all. Ma olen see inimene, kelle meeldib nn lavatsil magamine. Täiesti sirge, üsna kõva madrats ja patja pole vaja. Aga kuna mul on pidevalt nohu, siis kõlas see kui hea mõte.

Ka oksendamisest on juttu. Et miks see tekib. Jälle väga huvitav teadmine. Ma olin lapsepõlves väga usin oksendaja. Nüüd siis tean, miks. Ja hea on ka teada, et mu ema nipid olid teadlikult? alateadlikult? väga õiged.
Et vaata otse aknast välja, et aju-silmade ja tasakaalukeskuse vahel ei tekiks errorit ning juhi tähelepanu mujale, rahusta end. Meid käskis ema laulda, näiteks..
Mul tekkis sellega veel üks hüpotees. Teie, kes te transpordivahendites oksendate- kas teil on probleeme tasakaalukeskusega? Kas teil on kõrgel ja sügava kohal ebamugav?

Huvitav mõte oli ka see, et taimed ei taha, et me neid sööme (mida ma siis kogu aeg öelnud olen :)). Taimed tahavad end tegelikult paljundada, ja seetõttu paigutavad nad sageli oma seemnetesse natuke mürki. Jutt oli siis gluteeni kontekstis, aga tegelikult kõlab see ka muude seemnete puhul väga loogiliselt.

Ja teine MOTT teadmine ärge lugege võõraste riikide toitumissoovitusi. Meil kõigil on nii erinev mikrobiootia, mis sõltub keskkonnast, kliimast ja veel sajast muust põhjusest. Kuula oma keha ja esivanemate tarkust. Ei Ameerika, Inglismaa ega Hiina ei saa sulle öelda, kuidas on tervislik just siin kliimas sinu kõhuga toituda.



Sa ei saa öelda et keegi ei hooli sinust. Sinu süda töötab sinu jaoks 24/7 ja ta oleks üsna pettunud, kui sa seda panust ei hindaks :)
Kas pole armas mõte :)

Lugege, see on hea ja kasulik raamat.




Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

Ma olen väga tänulik konstruktiivse kriitika ning kasulike õpetussõnade eest!